Derfor er søvn så vigtigt

En god nats søvn er utroligt vigtig for dit helbred.

Faktisk er det lige så vigtigt som at spise sundt og træne. Desværre er der meget, der kan forstyrre de naturlige søvnmønstre. Folk sover nu mindre end tidligere, og søvnkvaliteten er også faldet.

Der er dog mange ting som du kan gøre, for at få en bedre søvnrytme, heriblandt er mere motion, drop ting med koffein inden sengetid, meditation og brugen af CBD-olie. Disse ting kan nemt inkorporeres i din hverdag uden besvær.

Gør det eksempelvis til et fast ritual at meditere inden du skal i seng så, så du kommer ned i gear og får samlet tankerne, og indtag din CBD-olie gennem maden. Læs mere her, hvis du ønsker mere information om hvordan du inkorporer CBD i din madlavning.

Det kan nemlig godt betale sig at gøre noget ud af at få en god nats søvn. Nedenfor får du 4 grunde til hvorfor:

Dårlig søvn er knyttet til højere kropsvægt

Dårlig søvn er forbundet med en øget risiko for vægtøgning og fedme hos både børn og voksne.

Mennesker med kort søvnvarighed har en tendens til at veje markant mere end dem, der får tilstrækkelig med søvn.

Faktisk er ringe søvn en af de stærkeste risikofaktorer for fedme.

Effekten af søvn på vægtøgning antages at være formidlet af adskillige faktorer, herunder hormoner og motivation samt overskud til at træne.

Derfor er det altså vigtigt at du masser af kvalitetssøvn, hvis du prøver at tabe dig.

Søvn forbedrer koncentrationsevnen

Søvn er vigtig for forskellige aspekter af hjernefunktionen. God søvn kan særligt forbedre koncentrationen og produktiviteten.

Hvis du ikke får tilstrækkelig med søvn, vil du altså opleve problemer på netop disse områder.

Undersøgelser viser faktisk, at for lidt søvn kan have samme negative indflydelse på nogle aspekter af hjernefunktion i lignende grad som alkoholpåvirkning.

På den anden side har det vist sig, at god søvn forbedrer færdigheder med at løse problemer og forbedre hukommelsesydelsen for både børn og voksne. Det kan altså godt betale sig at prioritere at få sig en god søvn.

God søvn kan maksimere atletisk præstation

Det har vist sig, at søvn forbedrer atletisk præstation.

I en undersøgelse af basketballspillere viste det sig, at mere søvn signifikant forbedrede hastighed, nøjagtighed, reaktionstider og mental velvære.

Omvendt er kortere søvn forbundet med dårlig træningsydelse og funktionel begrænsning.

En anden stor undersøgelse fandt desuden frem til at der hos kvinder var en sammenhæng mellem mængden af søvn og hastigheden på deres gåture, deres grebstyrke, samt at der var et større besvær med at udføre uafhængige aktiviteter.

Ringe søvn kan føre til hjertesygdomme og slagtilfælde

Søvnkvalitet og varighed kan som sagt have en stor effekt på mange sundhedsrisikofaktorer.

Det kan især føre til kroniske sygdomme, herunder hjertesygdomme.

En gennemgang af 15 undersøgelser viste, at personer der ikke får nok søvn, har en langt større risiko for hjertesygdom eller slagtilfælde end dem, der sover 7–8 timer pr nat.

Skriv et svar