4 ting, du skal overveje, før du skifter til en elbil

Det er på tide at skifte den ICE ud med en EV. Vi ved, at det ikke er en nem beslutning. Så hvis du kæmper, er her, hvad du bør overveje.

 

Verdenen af elektriske køretøjer bliver mere spændende for hver dag, hvilket får mange af os til at tænke på at skifte fra vores gasdrevne køretøjer. Selv om disse hurtige, eldrevne stykker af fremtidens teknologi er gode bæredygtige alternativer, er der nogle ting, du bør tage i betragtning, før du trykker på aftrækkeren.

Hvorfor skifte til et elektrisk køretøj?

Kulstofemissioner fra transportindustrien har en enorm indvirkning på klimaændringerne. Dette omfatter store fly, køretøjer til offentlig transport, både og selvfølgelig forbrugerkøretøjer. Der kører millioner af benzindrevne biler på vejene, og hvis mange af disse biler skifter til en fuldt elektrisk bil, vil kulstofemissionerne blive reduceret drastisk. Selv om dette ikke helt vil løse problemet med klimaændringer, vil det have en enorm positiv indvirkning på Jorden.

En anden grund til at skifte til en elbil er, at de er så utroligt seje. Hver ny EV, der udkommer, har et futuristisk design, masser af ekstra opbevaringsplads og har samme kraft som højtydende sportsvogne med alt det drejningsmoment, der er tilgængeligt, så snart din fod trykker på speederen.

I dag kommer disse EV’er i form af 2-dørs sportsvogne, sedaner, SUV’er samt pickup trucks, så der er et elbil, der passer til alle.

 

Ting, du skal huske på, før du køber en elbil

Selv om elbiler er fremtiden, bør du overveje et par faktorer, når du køber dem i nutiden. Her er alt det, du skal huske på, inden du køber din elbil.

 

  1. Pris med føderalt skattefradrag

En stor fordel ved at købe et elektrisk køretøj i USA er, at regeringen i det væsentlige vil give dig en rabat på det køretøj, du ender med at købe. Du ved sikkert allerede, hvor utroligt forvirrende skatter i USA kan være. Som sådan afhænger den kredit, du modtager på din EV, af flere faktorer.

I skrivende stund giver det amerikanske føderale skattefradrag op til 7.500 dollars, som du kan bruge på den EV, du køber. Kreditten kan være lavere, hvis det er en plug-in hybrid, og varierer fra køretøj til køretøj. Hvis du beslutter dig for at lease køretøjet, går skattefradraget direkte til producenten, og de vil indregne det i prisen på køretøjet og dermed sænke din månedlige betaling.

 

Dette svarer til, hvordan det fungerer, når du køber din EV. Skattefradraget går til at sænke forhandlerens pris på køretøjet og vil således sænke det beløb, du betaler af lommen eller din månedlige betaling ved finansiering.

 

  1. Maksimal rækkevidde

Ligesom i benzindrevne biler varierer rækkevidden på elbiler baseret på batteriets størrelse, bilens vægt, vejret og meget mere. Dette er vigtigt at huske på, da det vil tage længere tid at oplade din elbil end at fylde tanken i din benzinbil op.

Medianen for rækkevidden for helt elektriske køretøjer har nået omkring 250 miles, mens nogle af de bedste, såsom den avancerede Lucid Air, har nået over 500 miles. Da rækkevidden naturligvis er en stor faktor at overveje, når man køber et elbil, vil virksomhederne lade dig betale mere for denne bekvemmelighed. Mange virksomheder tilbyder motorer med lang rækkevidde samt større batterier for at øge den maksimale rækkevidde. Dette øger også kraften i din elbil, hvilket giver dig en ekstra fordel for at bruge de ekstra penge.

I modsætning til i en benzindrevet bil, hvor du ikke altid skal tænke på, hvornår du skal tanke op, er det anderledes at eje en EV. Mange EV-ejere kan lide at køre rundt i deres bil så meget, som de har brug for, sætte stikket i stikkontakten derhjemme og så vågne op til en fuldt opladet bil om morgenen. Læs mere om billadere her: https://www.billigladestationer.dk/ladestandere/

 

  1. Understøttede ladestationer

En af de vigtigste ting at overveje er, hvilke ladestationer der er kompatible med din elbil.

Hvis du har besluttet dig for en Tesla, kender du sikkert Teslas utroligt praktiske Superchargers. Ifølge Tesla er der over 30.000 Superchargers tilgængelige globalt, over 1.200 Supercharger-stationer tilgængelige i USA, kan oplade op til 200 miles på 15 minutter afhængigt af din bil og er meget billigere end benzin. Du behøver heller aldrig at trække dit kreditkort; du skal blot tilføje dit kort til din Tesla-konto, og du bliver faktureret pr. kWh (kilowatt-time), når du er kørt væk.

Teslas kan også bruge mange andre ladestationer i hele landet, f.eks. Electrify America, som er ved at blive en af de større offentlige EV-ladestationer i USA.

Hvis du køber et andet køretøj, er du nødt til at stole på, hvilket opladningsnetværk de understøtter. Selv om Tesla begyndte at åbne sine ladestationer for ikke-Teslas i Holland i slutningen af 2021, er dette ikke tilfældet i USA.

Målet er, at alle elbiler skal kunne oplades ved enhver ladestation. Det er det, som opladningsnetværkene ønsker, og det er også det, som forbrugerne ønsker. Hurtig opladning er også tilgængelig på mange Electrify America-ladestationer, så længe din bil understøtter det, så du skal ikke gå ud og købe en Tesla på grund af dens Superchargers lige nu.

Electrify America gør et godt stykke arbejde med at have de to hovedtyper af porte til rådighed på sine opladere: CCS og CHAdeMO. Rivian, Ford, BMW og flere andre store bilproducenter bruger standard CCS-ladeporten på deres elbiler. Nissan Leaf er en af de få elbiler på vejene, der stadig bruger en CHAdeMO-opladningsport, og Nissan meddelte i 2020, at de ville skifte til CCS-porte til deres nyere elbiler i USA. Da CHAdeMO går forud for CCS-porten, kan de synes mere almindelige i visse dele af USA samt Japan.

 

  1. Ydelse

Noget af det bedste ved at eje en EV er at få lov til at opleve de høje hastigheder og fantastiske køreegenskaber, som tidligere var forbeholdt sportsvogne og luksuslimousiner.

En egenskab ved elmotorer er, at alt det tilgængelige drejningsmoment er tilgængeligt, så snart din fod trykker på speederen, hvilket gør, at 0-30 mph-tiden føles meget hurtig, hvis du er vant til at køre i en benzindrevet bil. Det gælder både for en Chevy Bolt til 30.000 dollars og en Tesla Model S til 95.000 dollars. 0-60 mph-tiderne vil være forskellige, og det vil du helt sikkert kunne mærke, men det er fantastisk, at almindelige mennesker vil have det sjovt at køre deres nye elbiler, uanset om de er bilentusiaster eller ej.

Selv om nogle EV’er kan blive til den tunge side, hvor Polestar 2 f.eks. vejer omkring 4.700 pund, resulterer batterierne i, at køretøjet har et lavt tyngdepunkt; det gør, at den kompakte sedan kan håndtere ekstremt godt. Polestar 2’s elmotor, der leverer over 400 hestekræfter, resulterer i, at EV’en når 100 km/t på kun omkring 4 sekunder.

Skriv et svar